Augustus

1 Augustus
Kiato - Andikirion
We trekken weer verder, vandaag willen we wel weer eens naar een mooi baaitje waar we lekker om de boot heen kunnen zwemmen. Het waait niet zo hard, dus we dobberen rustig naar de noordkant van de golf van Corinthie.Als we halverwege zijn zien we verderop in de baai een onweersbui aan komen waaien. Het is ook nog wel een flink grote, die deze kant op komt, wegwezen dus van het open water. Met zeilen lagen we stil, dus moteren we maar naar de baai en bergen we de zeilen de op. Meer dan 8 mijl moteren is wel veel, maar beter dan in een onweersbui zitten. We besluiten om toch maar naar een "haventje" te gaan waar we betere beschutting hebben bij onweer. In de baai waait het een stuk harder, maar we kunnen langszij aanleggen en we liggen goed beschut.

2 Augustus
Andikirion
Rond 9 uur 's morgens steekt er weer een flinke wind op, met vlagen rond windkracht 8. We blijven nog maar even hier.

3 Augustus
Nog steeds te veel wind. We gaan vandaag maar het bergje naast het dorp beklimmen, daar staat een kapelletje op en het uitzicht van boven af is erg mooi. Je kunt over alle baaien en baaitjes in de buurt uitkijken, weer naar beneden en we hebben wel een biertje verdiend vinden we...

4 Augustus
Andikirion - Itea
In de baai waait het nog steeds wel hard en vlagerig, maar we hebben het hier wel gehad. Bovendien zijn er gisteren een paar Fransen binnengekomen, die zeiden dat er bij Itea helemaal geen wind was en dat alleen hier wel heel erg veel wind was. We vertrekken alleen op de high-aspect fok en we zeilen af en toe met 7 a 8 knopen over een gladde zee. De wind blijft wel erg vlagerig, dus wel goed opletten wat er gebeurt. Als we in de baai van Itea komen, worden in eerste instantie de vlagen alleen maar harder. Van windkracht 0 tot 8 in 2 seconden is gevaarlijk als je te veel zeil op hebt staan, je hoort zo wel eens dat er masten van boten afgerukt worden. Als we bij Itea komen is de wind helemaal weg, zoals de Fransen al gezegd hebben en het laatste stukje moteren we maar. We komen aan in een grote haven waar een paar bootjes liggen, weer zo'n EU-project dat bijna klaar is. De haven is goed te gebuiken en is gratis, komt ons weer goed uit.

5 Augustus
Itea
Vandaag om 6.15 opgestaan om de bus van 7.15 te halen naar Delphi. Het is wel weer wennen om zo vroeg op te staan, maar het lukt wel. Om 8 uur staan we in Delphi en lopen het hele gebied door omhoog naar het stadium. Hierna kunnen we lekker rustig naar beneden wandelen en de rest bekijken. Dit was de tip die we in Andikirion hebben gekregen van een Engelsman en het werkt. Het is nog relatief koel en weinig mensen als we omhoog lopen. Als we naar beneden gaan wordt het druk en warm. Zo kunnen we rustig in ons eigen tempo alles bekijken. Als we bij de bushalte komen blijkt de bus pas over anderhalf uur te gaan en we wachten rustig in de schaduw, zijn we hier toch relaxeter dan in Nederland? Weer terug naar de boot in een bus met airco, stappen we uit in Itea en slaat de warmte en benauwde lucht je om de oren. Even een keer een krant gekocht en gelezen dat we niets missen in Nederland.

6 Augustus
Itea - Trizonia
In Itea nog steeds geen wind en langzaam kruisen we de baai uit. Als je verder uit de baai komt, is er steeds meer wind maar nog steeds wel erg draaierig. Pas als we op open zee zitten merken we dat we oostenwind hebben. Lekker wind in de rug, steeds meer en uiteindelijk toch maar een rif in het grootzeil. Met de wind mee is het heerlijk zeilen. We zeilen de baai van Trizonia in op grootzeil alleen, dan snel grootzeil naar beneden. We wilden eigenlijk hier gaan ankeren, maar dat hobbelt een beetje en er ligt hier een perfecte en weer gratis haven (weer EU-project). Dus dan toch maar de haven in en we liggen helemaal achterin in de hoek lekker rustig. In de haven ligt ook nog een droombootje voor Renzo, is maar 20 meter lang en 8 meter breed, ziet er wel snel uit. Kan hij toch nog aan de slag met zelfbouw...

7 Augustus
Trizonia
We blijven nog maar een dagje, we liggen wel goed, alleen veel muggen hier. 's Avonds gaan we bij het hotel eten, dat werd aangeraden door andere Nederlanders die hier liggen. Als we net de wijn willen gaan bestellen, komen een paar Amerikanen aan onze tafel bij de ober klagen dat het eten afschuwelijk was. Erg irritant als je net wil gaan bestellen. We bestellen toch maar, voor Renzo een grote T-bone en voor mij een spies met garnalen en zwaardvis, daarnaast nog een aantal "voorgerechtjes". Echt allemaal heerlijk. Wat kunnen Amerikanen toch onbeleefde zeikerds zijn, zelfs hun tafelgenoten bleven gewoon zitten. Samen nog de halve nacht doorgezakt, dat kan ook nog gezellig zijn na 4 maanden samen op 1 bootje.

8 Augustus
Trizonia - Navpaktos
Na wat uitslapen en klungelen vertrekken we dan toch om 1 uur. Het is niet zo ver en we hebben weer de wind in de rug. Met rif in het grootzeil en met de high aspect fok gaan we 7 tot 10 knopen. Om 3 uur zijn we dan ook al in Navpaktos en vinden we nog een plekje in de erg kleine haven. Het ziet er hier echt geweldig uit. Dit is nog een haventje uit vroeger tijden met een grote vestingswal eromheen en midden in een oud stadje. We vinden een mooi plekje, gooien het anker eruit en varen achteruit naar de kade. Iemand vangt onze lijntjes en we liggen perfect.

9 Augustus
Navpaktos
Renzo voelt zich vandaag niet zo lekker, dus we blijven maar een dagje extra. Ik loop de berg op achter Navpaktos waar een oud kasteel op staat en verder doen we de hele dag niet zo veel.

10 Augustus
Renzo voelt zich nog steeds niet zo goed, morgen weer verder?
Tegen de avond komt de politie bij alle boten bij de kade langs, of we voor 6 uur willen vertrekken want er is aan de kade waar we liggen een optreden gepland en dan liggen we in de weg. Er komt ook net een grote onweersbui aan zetten, dus we zijn er niet zo blij mee. Als dit eerder was gezegd konden we aan de overkant in de haven gaan liggen, nu zijn alle goede plekken al bezet. We kunnen voor de haven ankeren, maar met onweer vinden we dat ook niet zo prettig. Uiteindelijk besluiten we maar aan de kade bij de haveningang te gaan liggen. Er zijn hier wel nog wat golven, maar verder is het wel redelijk. We hebben net aangelegd en het onweer barst los. Harde windstoten, hagel en heel erg veel regen. Net als we denken dat het over is, komt er nog een onweersbui over met nog veel hardere windvlagen en daardoor slaan we los van ons anker. Gelukkig had ik net de bijboot achter de boot geparkeerd en houdt deze ons van de kade af. Motor in vooruit, zodat we niet de kant op geblazen kunnen worden en het andere anker het water in. Renzo peddelt zo hard als hij kan door de stromende regen en gierende wind. De eerste keer houdt het anker niet, dus nog een keer. Dan houdt het wel. We hebben wel het vermoeden dat beide ankers vast zitten achter een mooringlijn en dat we er naar moeten duiken als we weg willen, maar dat zien we dan wel weer.

11 Augustus
Navpaktos
We liggen er nog steeds...

12 Augustus
Navpaktos - Missalonghi
Renzo is jarig!! Hij voelt zich nog niet lekker, maar we gaan toch maar verder. Ik heb het wel gezien in Navpaktos en we moeten verder om op tijd in Nidri te zijn. Zo kunnen we er ten minste nog rustig naar toe zeilen. Even nog wat boodschappen doen en we kunnen gaan. Net als ik weer op de boot ben, zie ik een rat lopen op de kade. Ik schrik me kapot en wil nu geen minuut langer blijven liggen. Ik kan de rat nog wel wegjagen met roepen, maar hij blijft maar achter de boot scharrelen. Ik peddel naar 1 van de ankers en probeer vanuit de bijboot het anker eruit te krijgen, die zit goed vast en het lukt dus niet. Renzo probeert het ook nog maar een keer, blijft vast zitten. Dan gooien we de lijntjes naar de kant los en trekt Renzo eerst het ene anker eruit, dan proberen we het anker dat zo vast zat en met heel veel moeite komt het omhoog, samen met nog 2 ankers met een lang stuk ketting. Vandaar dat we het niet vanuit de bijboot eruit kregen. Nu kunnen we dan toch weg en tijdens het varen moet alles nog opgeruimd worden. Niet zo praktisch, maar het uiteindelijk zit dan toch alles vast of op de goede plek. Alleen de high aspect fok erop, want we hebben weer windkracht 6 in de rug en af en toe gaan we nog 7 knopen. Bij de brug in aanbouw tussen Rion en Andirion moet je via de marifoon kenbaar maken dat je wil oversteken. Ze geven aan dat de zeilen weg moeten en alleen op motor moeten we verder. Ondertussen is de zee alweer hoog geworden en dan is alleen op de motor niet prettig, vooral omdat hier wel heel veel veerboten oversteken waar je ook nog tussendoor moet laveren. Als we dit achter ons hebben gelaten hijsen we de fok weer en lekker surfend van de golven af richting Missalonghi. Als we verder gaan, houdt ineens de wind op om even later vanuit de andere kant te komen. Het laatste stuk in een steeds rustigere zee opkruisen naar Missalonghi. Dan door het kanaal en aanleggen. Uit eten om Renzo's verjaardag toch nog wat te vieren.

13 Augustus
Missalongi - Ormos Oxia
Vandaag weer verder richting Iojische Zee. De wind komt uit het westen, precies waar wij naar toe moeten. De hele dag zo goed mogelijk opkruisen op een vlakke zee in maximaal windkracht 3. Tegen 6 uur komen we bij deze baai uit, gooien het anker uit naast nog een boot en klaar.Mooie baai met een lang strand en tegenover ons het eiland Oxia met hoge rotsen. Het is weer mooi.

14 Augustus
Ormos Oxia - Nidri (Lefkas)
We willen op tijd weg, kijken wat we kunnen halen. Om 10 uur motoren we dan ook al de baai uit, ondanks dat er nog geen wind is. Even later steekt er dan toch een licht briesje op en langzaam kunnen we gaan zeilen. Na een uurtje gaan we met 4 knopen aan de wind precies de goede kant op. Stuurautomaat erop, zelf in het net gaan liggen lezen en het gaat perfect. Als we Atoko voorbij zijn steekt ineens de wind op en hebben we windkracht 5 a 6 even nog proberen, maar dan toch maar een rif erin en wat ruimer om Meganissi heen gaan varen. Eerst waren we van plan om naar Sivota te gaan, mar nu kunnen we meteen naar Nidri toe. Dat scheelt weer een tochtje. Voorbij Meganissi valt de wind weer weg en het laatste stukje varen we op de motor binnen. Anker eruit en we liggen lekker rustig, tot een kwartiertje later een zwaar gerommel aan komt zetten en het hele water en de hele omgeving schudt! Het lijkt net alsof er een trein of een zware oceaanstomer langs komt, maar dat is het niet, dit is een zware naschok van de aardbeving die vanmorgen blijkbaar al heeft plaatsgevonden. Dit is een vreemde belevenis op een bootje, je weet absoluut niet wat er aan de hand is. Als ik even later naar de kant peddel, blijkt dat de supermarkten een grote ravage zijn van door de omgevallen spullen. Als dan ook nog gebeld of alles nog goed is, weet je zeker dat dit een aardbeving was. De volgende ochtend voelen we nog wel wat naschokken, maar op het water zit je wel heel erg goed. Mensen in appartementen hier hebben massaal op luchtbedjes op het strand gelegen uit angst.

15 Augustus
Nidri
Vandaag opruimen, was doen, water halen, boodschappen doen enz. Dat allemaal na eerst een heel stuk te moeten kanoen en daarna lopen.Gelukkig zien we de Korini binnenkomen in de baai en even later hangt Mike aan onze boot en biedt een lift aan naar het dorp en hij weet waar de wasserette is enzo. Dus daar maken we gebruik van en terwijl hij samen met zijn zoon op het terras een broodje zit te eten, regel ik alles in het dorp. Renzo ligt nog steeds ziek op de boot. Als alles gedaan is hebben we rust.

16 Augustus
Vandaag komen Magriet en Gerd naar Nidri, daarom leggen we 's middags de boot aan het strand tegenover de hotels tussen de rubberbootjes.Het blijkt dat we tegenover een hotel vol met Nederlanders liggen en dat het zwembad vrij toegankelijk is. Nou even lekker zwemmen in normaal water en daarna afspoelen met een echte douche en nog echte strandstoelen! Dit is weer een hele luxe voor ons, en het is erg gezellig. Een paar uur later zien we Margriet en Gerd bij de boot staan en we roepen ze erbij, kunnen ze ook meteen gaan zwemmen. Daarna hebben we eindelijk weer eens een echte douche, wat een luxe!

17 Augustus
Nidri
Het eerste tochtje met Margriet en Gerd. We proberen nog te zeilen, maar er staat helemaal geen wind. Dan uiteindelijk toch maar op de motor naar een baai op Meganissi. Onderweg wel een paar keer het water in gesprongen om af te koelen, maar in een baai is het toch wel rustiger zwemmen en je kan lekker snorkelen. Zo'n eerste keer is wel wennen. Na een paar duiken in het water en wat bijpraten en lezen, proberen we terug te zeilen. Nog steeds geen wind, dus toch maar motoren. Als we later op het balkon van het appartement zitten, voelen we weer een naschok. Het lijkt wel alsof je op een pudding zit na te trillen.

18 Augustus
Vandaag proberen we naar Poros te gaan, een dorpje aan de zuidkant van Lefkas. Maar we hebben 's morgens weer geen wind en we motoren het kanaal tussen Meganissi en Lefkas door. Dan zien we een mooi baaitje en waarom zouden we verder gaan als we hier ook kunnen zwemmen en snorkelen. We gooien het anker uit in de baai en duiken weer het water in. Als we richting Nidri terug gaan, steekt er plotseling toch een lekker windje op. Zeilen gehesen en met halve wind Gerd achter het roer gaan we toch een paar baantjes trekken van 10 tot 12 knopen. Margriet ligt ondertussen als boegbeeld in het voorste net en wordt zeiknat van al het zeewater dat over haar heen spoelt. Lekker even racen, het is te lang geleden dat we alleen voor ons plezier even een stuk extra hebben gezeild. Als we bijna bij Nidir zijn valt de wind ineens weer weg en moeten we alsnog het laatste stukje motoren. Misschien morgen naar Poros?

19 Augustus
Nidri
Na een klein stukje zeilen, moeten we toch maar weer de motor starten. Poros zit er weer niet in vandaag. We ankeren bij een klein eilandje tussen Lefkas en Meganissi in. Hier is het onderwaterleven geweldig mooi, met anemonen, vissen en koralen. Als we terug gaan is er helaas weer geen wind en moeten we terug motoren.

20 Augustus
Renzo en ik staan vandaag op tijd op om een jeepje te huren en halen daarmee Gerd en Margriet op. Het is een beetje proppen, maar het lukt met 4 personen en een grote koelbox. We gaan eerst naar de Sappho-klippen in de uiterste zuidwestpunt van Lefkas. We zien wat rotsblokken op en langs de weg liggen, maar verder blijft de weg goed begaanbaar. We stoppen even bij een soort terrasje met uitzicht over zee, de helft van het terras is naar beneden gevallen tijdens de aardbeving. Het laatste stukje naar de vuurtoren is onverhard, maar met ons jeepje komen we er wel. Het uitzicht van hier is echt geweldig mooi.Het uitzicht vanaf de weg is ook geweldig, dus stoppen we regelmatig. Daarna gaan we naar 1 van de mooie stranden aan de westkust. Lekker even zwemmen in echte golven. Helaas is het hier niet geschikt als ankerbaai, anders zouden we toch ook naar deze kant van het eiland gaan. Vervolgens willen we via de grote weg naar Lefkas-stad. Op verschillende plaatsen zien we al puin op de weg liggen en een andere weg is afgesloten, maar we kunnen verder. Plotseling ligt er een grote berg rotsen en grind voor ons op de weg en we moeten toch maar omkeren. Hieroverheen gaat voor ons wat te ver. We moeten nu een lange weg terug voordat we een afslag kunnen nemen die open is en de goede kant op gaat. Hier zagen we eigenlijk pas voor het eerst hoeveel schade de aardbeving toch aangericht heeft. Ook zag je in veel van de dorpen tenten in de tuinen staan, maar toch zien we maar weinig ingestorte huizen of andere gebouwen. Via een aantal bergdorpjes en wegen waar geen steile helling langs loopt, komen we dan toch in Lefkas-stad uit. Alle kerken blijken gesloten te zijn vanwege de aardbeving en de kade van de haven is half weggezakt, voor de rest gaat het leven gewoon door. Dan terug naar Nidri, veel gereden, veel gezien. Morgen maar weer uitrusten op het water.

21 Augustus
Nidri
We motoren weer de baai uit en gaan naar een rotsblokeiland met rif voor de kust van Meganissi. Weer gen wind dus we liggen wel lekker rustig. Als je op open water zit met een rif, zie je de mooiste dingen onder water. Dit eilandje heeft een steile rotswand onder water en je ziet daar de mooiste vissen enzo. Aan de andere kant van het eilandje zien we dat een motorbootje geankerd heeft door het anker zo te gooien dat het net de grond raakt. Bij elke golf wordt het anker weer opgetild. Goed voor hun dat er geen wind is, anders waren ze het bootje al lang kwijt geweest. Even later zien we nog een boot vast zitten op het rif. Uiteindelijk door scheef trekken krijgen ze de boot er toch nog af. Genoeg te zien hier. Als we bijna terug zijn bij Nidri, ziet Renzo ineens dolfijnen voor de boot. Geweldig, dit hadden we niet verwacht in dit drukke vaarwater. Helaas komen ze niet naar de boot kijken en gaan ze verder, maar toch wel weer heel gaaf dat we ze gezien hebben.

22 Augustus
Vandaag vertrekken we wat later, zodat we 's morgens nog wat tijd hebben voor onszelf. Meestal is er 's middags wat meer wind zodat we lekker kunnen zeilen. Het eerste stuk gaat ook goed, maar dan valt toch weer de wind weg. Als we liggen te dobberen hoor ik een plons en zie ik dolfijnen het water uitspringen. Ze komen recht op ons af en gaan onder de boot door. Dan zie je ze op hun zijkant zwemmen om omhoog te kijken wat dit nu weer is. Dan trekken ze weer verder op jacht naar visjes. Uiteindelijk ankeren we bij Scorpios, het eiland van Onassis. Hier zitten wel scholen grote vissen en mini-zwaardvisjes.

23 Augustus
Nidri
Vandaag lassen we een rustdag in, even ieder voor zich.

24 Augustus
's Morgens hangt er wat bewolking, maar we varen toch maar uit. Eerst even aanleggen bij het kapelletje, daar kunnen we gemakkelijk water bijvullen. Dan zeilen we verder. Even later draait de wind 90 graden en even later horen we gedonder vrij dichtbij. Alle zeilen zijn binnen 1 minuut naar beneden en we motoren terug naar Nidri. Bij het aanleggen waait het nu wat harder maar het gaat goed. Dan gaan we maar klaverjassen tot het weer wat opgeklaard is. We zien het uitvaren nu niet echt zitten. Plotseling komt er een nieuwe onweersbui over en liggen we plotseling aan lager wal met een krabbend anker. Gelukkig had Renzo net een tweede anker uitgegooid omdat we het niet vertrouwden. De lijntjes naar de kant moeten zo snel mogelijk los, omdat dit nu niet meer de plek is om te blijven liggen. Margriet en Gerd krijgen ze niet los en we dreigen tegen een ander bootje aan te botsen, Renzo rent naar voor en gooit los, dan kan ik het goed zittende anker inhalen, zodat we van de kant af komen. Dat anker zit zo vast dat ik het er met geen mogelijkheid uit krijg en Renzo het anker eruit moet trekken terwijl ik wegvaar naar de overkant van de baai waar we veel beter kunnen liggen. Daar gooien we opnieuw het anker uit en liggen weer veilig. Even later komt de regen en hagel erbij en zitten we binnen opgesloten met iets te weinig frisse lucht. Gelukkig duurt dit niet te lang, daarna is het heerlijk afgekoeld en de omgeving ruikt lekker fris. Nog maar even klaverjassen en daarna kunnen we weer terug naar onze oude plek. De lijntjes liggen nog op de kant en we kunnen weer op dezelfde plek liggen.

25 Augustus
Nidri
Laatste dag lekker in de buurt van Nidri zeilen met Margriet en Gerd. In het begin is er nog wat wind en gaan we 6 knopen, even later valt de wind weg en motoren we verder. We gaan weer naar het rif voor Meganissi, nu een ander rotsblok dat uit de zee omhoog komt. Ik heb nog nooit zo'n grote scholen met vissen gezien als hier. Ik heb ook nog nooit zo veel mensen gezien die geen kaart kunnen lezen, eerst een Duitser op volle snelheid die met een klap tot stilstand komt op een grindbank van het rif. Hij ging er met zo'n snelheid op af dat wij dachten dat hij wist wat hij deed, niet dus! Even later komt er een huurboot op de rotsen van het rif af, die hebben we toch maar even gewaarschuwd. 's Avonds lekker gegeten in ons favoriete restaurant in Nidri.

26 Augustus
Nidri - Preveza
Er worden wel wat onweersbuien voorspeld, maar we besluiten toch te vertrekken, het ziet er nu niet dreigend uit. Om half elf zijn we weg na nog wat inkopen gedaan te hebben. Tot Lefkas-stad gaan Margriet en Gerd nog met ons mee. Kunnen zij het fort en de stad gaan bezichtigen. Als we de baai uit zijn steekt er een windje op vanuit het zuidwesten en met een relaxte wind in de rug kunnen we tot aan de brug van Lefkas zeilen. Eerst met alle zeilen, in het kanaal alleen met genua erop. We komen helaas 10 minuten te laat bij de brug , dus we moeten nog 50 minuten wachten tot de brug open gaat. In het kanaal het anker uitgegooid en rustig gaan zitten lunchen. Raar dat ze hier geen aanlegplaatsen maken voor wachtende mensen. Uiteindelijk kunnen we dan toch verder en aan de andere kant van de brug leggen we even aan en nemen afscheid van Margriet en Gerd. Dit is geen goede plek om langer te blijven liggen en het weer verslechterd, dus we moeten snel door. Als we het kanaal helemaal uit zijn, blijkt er op open zee windkracht 5 a 6 te staan en aanlandig in dit geval. Alleen de genua erop en we gaan nog 6 a 7 knopen. Zeiljassen aan om toch niet helemaal af te koelen door wind en zeewater. Voor de wind gaan we het kanaal van Preveza door en we vinden een mooi plekje in de niet-afgemaakte marina. Veilig voor alle onweersbuien, goed vastgeknoopt. Dat is ook wel nodig voor de onweersbui die 's nachts over ons heen trekt. Op een gegeven moment vallen zelfs alle lantarenpalen uit en is het totaal donker.

27 Augustus
Preveza
We blijven vandaag in Preveza. De onweersbui van gisteren moet je niet meemaken vanachter een anker in een niet zo goed beschutte baai en de meeste onweersbuien lijken zich voornamelijk in de buurt te bevinden waar wij heen willen. Morgen zien we wel verder.

28 Augustus
Preveza - Mongonissi (Paxos)
Het weer is weer opgeklaard en we gaan weer verder. 's Morgens is er erg weinig wind dus we dobberen maar wat de goede kant op. Later trekt de wind weer wat aan en gaan we opkruisen naar Paxos. Het wordt zo wel een hele afstand die we af moeten leggen, maar in deze omgeving heb je bijna altijd noordwesten wind en dat is precies waar wij heen moeten. Rond 4 uur neemt de wind zo veel toe dat we er toch maar weer een rif in het grootzeil zetten. Uiteindelijk komen we in de baai aan, die wel weer heel mooi is. Lekker helder water, restaurantje op de kant en verder veel groen in de omgeving. Even nog een frisse duik en het anker checken.

29 Augustus
Mongonissi - Corfu-stad
Weer verder opkruisen naar het noorden toe. 's Morgens weer weinig wind en in de middag wat meer. Tegen het donker komen we dan toch aan in Corfu. We gaan ankeren net ten zuiden van het fort en we hebben een geweldig uitzicht op dat fort. Even koken en dan slapen, we zijn moe.

30 Augustus
Corfu-stad
Er moeten nog inkopen gedaan worden, kaarten voor Kroatie en de oversteek daar naar toe en benzine zijn wel noodzakelijk. Hiervoor willen we naar de haven, maar deze ligt al vol. We zien dat er nog wel plek is in de jachtclub en daar krijgen we dan ook een plekje toegewezen. daarna de stad in. Het is vandaag weer bloedheet en benauwd, dus we zweten ons helemaal kapot van het sjouwen met etenswaren enzo. Als we weer terug willen naar de boot worden we bij de ingang van het fort tegengehouden, we moeten een ticket kopen om binnen te kunnen, maar 'Yacht Club' blijkt het wachtwoord te zijn en we kunnen zo doorlopen.

31 Augustus
Corfu-stad - Stefanos (Corfu)
's Morgens in de hitte naar het benzinestation gelopen om nog wat te halen, blijkt deze op zondag gesloten te zijn. Kun je die 3 km weer teruglopen. Daarna hebben we het gehad met de "grote" stad en we gaan weer zeilen. Met een heerlijk windje van voren, kruisen we het kanaal tussen Corfu en Albanie door. Dan gooien we het anker uit in de baai en we hebben weer een mooie omgeving en we kunnen weer lekker gaan zwemmen.