Reisverslagen:

Via de SSB zender kunnen we onderweg korte berichten achterlaten. Deze staan hier.

Vrijdag 29 augustus 2008 tot 1 september 2008, Camaret sur Mer:

Als we 's morgens weer wakker worden is het mooi, warm weer. Het stadje ziet er schitterend uit met een mooi strand en een kade met allerlei barren en restaurants. We gaan eerst maar eens even vers stokbrood met allerlei lekkere franse kaasjes halen en kijken dan verder naar het weer. De weerkaarten geven aan dat er de komende dagen geen wind is en dan komt er een depressie met weer te veel wind over. We schatten in dat we net niet in La Coruna zijn als de depressie overkomt, dus we besluiten die depressie maar af te wachten en in Camaret aan een mooringboei te gaan liggen en de omgeving te gaan verkennen. Als echte Hollanders halen we de mountainbikes te voorschijn en laden ze op het bijbootje om naar de kant te gaan. Daar hebben we een mooie wandeltocht gevonden over de kapen rond Camaret. Het was niet echt te fietsen, maar wel erg mooi.

. . . .

Vrijdagavond weer tijd om een nieuw kadootje uit te pakken. Wat zullen onze vrienden nu weer bedacht hebben om ons bezig te houden met elkaar! Ik grabbel een kadootje blind uit de tas en we gaan het samen uitpakken. Spannend! Het blijken filterzakjes voor losse thee te zijn, maar wat doe je erin als je geen losse thee hebt???

Woensdag 27- 28 augustus 2008, Poole - Camaret sur Mer:

We willen toch wel heel erg graag naar de warmte toe. Engeland kwam oorspronkelijk niet echt in ons plan voor (hier heb je ook niets aan je zonnepanelen). Al onze warme kleren op...Nu zijn de voorspellingen weer goed genoeg om te vertrekken. Kijken hoe ver we deze keer komen. Volgens de berichten komt eerst de wind uit zuidwest en zal deze bij de franse kust draaien naar noordwest. Wij vertrekken dus richting zuiden om bij de franse kust richting west te kunnen. De wind zal in de loop van de dag ook nog wel afnemen. We kruisen (weer!) maar deze keer met de stroom mee, richting franse kust. Het loopt lekker, maar het vaart wel weer nat. Gelukkig is het binnen al een stuk droger en hebben we de meeste rommel wel goed genoeg weggezet zodat het niet zo'n puinhoop wordt. In de loop van de dag wordt het beter en steken we over naar Frankrijk. 's Avonds draait de wind inderdaad iets en we kunnen net aan de wind blijven zeilen naar zuidwest. Helaas niet ruim zoals voorspeld was.
In de loop van de dag valt de wind helemaal weg en starten we met tegenzin de motor, anders gaan we achteruit door de stroming. De voorspelde noordenwind komt heel even, maar valt dan weer helemaal weg. Tegen de avond besluiten we dat we geen zin hebben om de hele nacht te dobberen (of motoren) rond Ouessant. We gaan Chenal de Four door en naar Camaret sur Mer dat lijkt redelijk dichtbij en deze keer hebben we het tij precies goed! Volgens de pilot moeten we 1,5 uur na hoogwater Brest het kanaal invaren om zo veel mogelijk van de stroom te profiteren. Bij het invaren van het kanaal begint het al een beetje te schemeren en met een lichte mist geeft het een heel mooi en surrealistisch beeld. De schemer maakt al snel plaats voor duisternis, zodat we in het donker met nog wat mist weer door een moeilijk kanaal aan het navigeren zijn (later bleek dat we hierdoor gelukkig niet alle uitstekende rotsen aan de zijkant van het kanaal konden zien). Daarna dachten we er te zijn, maar mogen we nog ruim een uur motoren naar Camaret. Weer midden in de nacht een haven aanlopen, de ankerplaats licht nu vol met boeien dus moeten we de haven in (les 2 is nog niet duidelijk genoeg geweest).

. .

 

Zaterdag 23-26 augustus 2008, Poole Harbour

In Poole zijn we een paar dagen blijven liggen. Nog steeds zuidwest 5 a 6, dus niet fijn om tegenin te gaan. We zijn verhuisd van de mooring naar de kade, omdat de motor van de bijboot niet wilde starten, bougie was niet helemaal lekker. Gezellig aan de kade, velen komen een praatje maken en babbelen over de boot, gezellig stadje dat Poole. Maar je komt nog steeds niet aan je rust toe en met alle kadootjes die we gekregen hebben...zoeken we toch maar een mooie ankerplaats op. Die zijn er genoeg hier in de omgeving. Eindelijk rust en tijd om ook de nodige reparaties uit te voeren.

. Foto speciaal voor Rubin... Foto speciaal voor Tynke...

 

Donderdag 21 augustus Dover-Poole

De wind en voornamelijk ook de zee is gelukkig zo ver afgenomen dat we weg kunnen uit Dover. De zee voor de ingang van de haven is nog steeds wel hoog, maar nu wel te doen. We hebben het eerste stuk stroom tegen, expres uitgekozen omdat dan de zee voor de haveningang niet zo breekt. Kruisend gaan we richting zuidwesten. De boot loopt wel lekker, maar we gaan niet snel de goede kant op met de stroom en wind tegen. Met andere woorden: we gaan lekker heen en weer op dezelfde plek; we lijken wel een catamaran. We kunnen het uitzicht op kaap Dungeness wel dromen. Na een uurtje of 6 krijgen we wel weer stroom mee...

's Nachts varen we door, we liggen weer ongeveer voor de ingang van Eastborn waar we zoals vorig jaar is gebleken met Niels en Annemiek niet doorheen passen, de sluizen zijn maar 10 meter breed. De wind is wat gaan liggen, maar nog steeds vanuit zuidwest, en de stroom loopt weer tegen. Ook ligt hier een kaap(je) waar de stroom extra hard omheen draait. Weer kruisen we langzaam op ongeveer dezelfde plek heen en weer. We doen het weer goed! We krijgen bijna nachtmerries van de vuurtoren bij Eastborn. Kaap Beachy Head is voor eeuwig in ons geheugen gegrift.

's Morgens hebben we weer stroom mee en verdwijnt Beachy Head snel uit zicht en zien we Wight opdoemen, zolang we stroom mee hebben schieten we lekker op. Volgens mijn nieuwe berekeningen komen we precies bij Wight als we weer stroom tegen hebben, waardoor we weer extra veel stroom tegen hebben! Met springtij (nu dus) loopt er ongeveer 4 tot 4,5 knoop stroom. Hebben we weer goed gepland! De wind gaat wat verder liggen en we komen toch pas later bij Wight, stroom tegen krijgen we al eerder, maar daardoor ook wat minder stroom tegen. Maar we blijven Wight eindeloos lang zien...

Eind van de middag zijn we Wight bijna voorbij en de wind trekt weer wat aan, helaas nog steeds tegen. Tijdens het koken hebben we de fok weggehaald en dobberen we een beetje met de stroom mee. Nadat we de fok weer hebben gehesen vliegt het zeewater weer rond en ik heb er ineens genoeg van; straks weer stroom tegen dan schiet het toch niet op, dan kunnen we beter rustig gaan slapen in een haven. We gaan naar Poole. Daar hebben we de boot ook achtergelaten bij het ophalen. Poole is precies bezeild en in gedachten zijn we er zo. We zeilen weer richting kust, maar het blijkt toch nog wel verder te zijn dan gedacht. Het wordt al donker voordat we bij de kust zijn, we hebben ook weer stroom tegen dus het gaat niet zo snel meer... Het is helemaal donker als we de ingang van het kanaal naar Poole Harbour invaren, dat toch wel verdraaid lastig is. Je moet een kronkelende lijn van groene en rode boeien volgen met heel veel andere lichtjes op de achtergrond. Gelukkig hebben we op de boord-PC ons navigatieprogramma draaien die foutloos aangeeft of we iets naar links of naar rechts moeten, volgens de kaart van een paar jaar terug. Nu maar hopen dat ze de boeien niet verlegd hebben. Na de inspannende navigatie door het kanaal vinden we in het licht van een grote ferry die vertrekt een mooringboei waar we aan vast knopen. Een paar boeien ernaast hebben we vorig jaar met Martin Equinox achtergelaten. Morgen zien we wel weer verder.

Lessen geleerd (of niet):
1. Niet kruisen tegen stroom in, dit kost erg veel tijd en energie en je schiet er niet echt mee op. Wel maak je heeeel veeel mijlen. (dus eigenlijk niet in het kanaal bij Engeland gaan varen!)
2. Niet 's avonds of 's nachts een haven proberen binnen te lopen, dit vreet ook energie. Plus kans dat je ergens tegenop vaart aangezien je toch wel erg weinig ziet.

 

Woensdag 20 augustus:

Zaterdag 16 augustus zijn we rond 12 uur vertrokken vanuit IJmuiden. De haven uit, zeilen omhoog en dobberen maar. Weinig wind en wel een hobbelige zee. Geen ideale combinatie. Nadat de wind helemaal weggevallen is, starten we de moter en gaan we in ieder geval de goede kant op. Door de stroming dreven we weer terug naar IJmuiden...Het is weer spannend oversteken bij Rotterdam, alsof je een snelweg oversteekt in een rolstoel. Gelukkig gaat het een stuk makkelijker met de AIS ontvanger zodat we van iedere boot weten wat de koers en snelheid is en wanneer deze ons gaat raken bij gelijkblijvende koers en snelheid.

´s Avonds steeds meer wind en we kunnen lekker zeilen langs de Zeeuwse en Belgische kust.

´s Morgens is de wind wat gedraaid naar het zuiden en zouden we moeten kruisen langs de kust, dus we besluiten over te steken naar Dover. Tijdens de oversteek gaat het steeds harder waaien en stuiteren we met 15 knopen over het verkeerstelsel. Het is ook de bedoeling deze zo snel mogelijk over te steken, dus dat is mooi. Binnen 2 uur zijn we aan de overkant bij Dover. We komen net ten noorden van Dover uit en moeten een klein stukje terug kruisen om de haven in te gaan. Meteen na het overstag gaan, breekt de spanner van de zijverstaging met een harde knal. Gelukkig blijft de mast staan en kunnen we snel de zeilen weg halen en motoren richting ingang. Het motoren naar de ingang gaat vreselijk langzaam, we hebben een flinke stroming tegen. Na 1,5 uur stuiteren naar de ingang komen we eindelijk in de buurt. Voor de ingang blijkt een enorme zee met brekers te staan omdat net het tij gekeerd is en nu stroom tegen tij is, maar het lukt binnen te lopen en we kunnen zo de haven in.

....

Wegens te veel wind blijven we een paar dagen en fietsen over de White Cliffs of Dover.

....

Woensdag 20 augustus nog even naar buiten, we proberen te vertrekken. De zee is `Moderate to Rough´ volgens Navtex. Dit is geen zee om vrijwillig tegenin te kruisen merken we. De boot doet het prima, alles wat niet zeevast stond ligt door de kajuit geslingerd en er is toch nog water door de zwaardkast gekomen. Kortom weer een puinhoop om op te ruimen. We hadden toch niets meer te doen, weer geen tijd voor het spelletje van Elsken! Morgen zou het beter moeten zijn...

 

Vrijdag 15 augustus:

We zijn vertrokken! Na nog een heerlijk uitgebreid ontbijt meegenomen door Roos en nog een paar klusjes en algehele opruim- en inspectie actie zijn we klaar en duwen we af.

Roos heeft foto's gemaakt van ons vertrek.